FEMALE LIBERTIES OUGHTA RISE
The issue of mutilation is periodically re-proposed in several awareness-raising campaigns in support of the protection of human rights and with reference to the condition of women in the South of the world. A reading that remains exclusively “medicalized”, does not represent a sufficient contribution to overcome these practices. Flor aims to be a different work from this point of view, much closer to the subject who has suffered rather than to the “colonial” or emancipated Western point of view.
Flor sets the conditions for a dialogue in search of an equal relationship with women and their subjectivity.
FGM is not “only” a physical mutation but it involves much more, it depends on the person. For my daughter the episode is repeated almost every night in her nightmares and the mutilation is invalidating before and during her menstruation, there are days when she can’t even walk from the bedroom to the kitchen.
The project was born to explain in a simple way how the reproductive system works and the flower is a very immediate iconic reference as a symbol of woman, reproduction, fertility and spring.
Photography has been a tool to overcome those boundaries that are not only hers but many other women’s.
La questione delle mutilazioni viene periodicamente riproposta in diverse campagne di sensibilizzazione a sostegno della tutela dei diritti umani e in riferimento alla condizione femminile nel Sud del mondo. Una lettura che rimane esclusivamente “medicalizzata”, non rappresenta un contributo sufficiente per superare queste pratiche. Flor vuole essere un’opera diversa da questo punto di vista, molto più vicina al soggetto che ha sofferto piuttosto che al punto di vista “coloniale” o occidentale emancipato.
Flor pone le condizioni per un dialogo alla ricerca di un rapporto paritario con le donne e la loro soggettività. Le MGF non sono “solo” una mutilazione fisica ma comportano molto di più, dipende dalla persona. Per mia figlia l’episodio si ripete quasi ogni notte nei suoi incubi e la mutilazione è invalidante prima e durante le mestruazioni, ci sono giorni in cui non riesce nemmeno a camminare dalla camera alla cucina.
Il progetto è nato per spiegare in modo semplice come funziona il sistema riproduttivo e il fiore è un riferimento iconico immediato come simbolo della donna, della riproduzione, della fertilità e della primavera.
La fotografia è stato uno strumento per superare alcune barriere che non sono solo sue ma di molte altre donne.